Sentrum/Bygdøy

I årene etter grunnleggelsen leide universitetet lokaler i Kvadraturen, byområdet mellom Akershus festning og Grensen. Grunnsteinen til universitetsanlegget ved Karl Johans gate ble lagt ned i 1841. Sentrumsområdet inkluderer også Observatoriet, Historisk museum, Vikingskipshuset på Bygdøy og det tidligere Universitetsbiblioteket på Solli plass.

Bildet kan inneholde: hus, bygning, hjem, estate, arkitektur.
Publisert 6. mars 2020 13:30

Både før og etter fotografiets gjennombrudd har Observatoriet vært motiv for både profesjonelle kunstnere og amatører. Malerier, trykk, skisser og tegninger er viktige kilder for å få kunnskap om hvordan Observatoriet og omgivelsene har endret seg.

Publisert 13. apr. 2016 15:28

I 1913 ble arkitektkonkurransen for et museum på Bygdøy første gang utlyst. Nå som Statsbygg har kåret vinnere av arkitektkonkurranse for et nytt vikingtidshus passer det fint å presentere de hundre år gamle planene.

Bildet kan inneholde: vindu, fasade.
Publisert 8. mars 2013 11:50

I forbindelse med UiOs 200-årsjubileum og Aulaens 100-årsjubileum står festsalen nå frem i ny drakt.  Fra å være preget av slitasje har festsalen igjen blitt et praktbygg UiO kan vise frem med stolthet.

Publisert 25. okt. 2012 18:34

Landets mest berømte urverk har gitt bygningen navn på folkemunne, med en viss hjelp fra en verdenskjent dramatiker med kontrollbehov. 1800-tallets internasjonale superstjerne i arkitektur var involvert i byggeprosessen.

Bildet kan inneholde: hus, illustrasjon, arkitektur, hjem, skisse.
Publisert 25. okt. 2012 18:34

”Universitetets astronomiske Observatorium” fra 1833 er blant de eldste bygningene som ble oppført for universitetet. Her arbeidet professor Hansteen blant annet med observasjoner av stjernehimmel, kartverk, tidsangivelse og jordmagnetisme. Deler av arkitekt Grosch’ klassisistiske bygning var i seg selv et stort vitenskapelig instrument.

Publisert 25. okt. 2012 18:34

I 1902 flyttet universitetets tre kulturhistoriske museer inn i den nye museumsbygningen. Debatten raste rundt det nye museet. Å kombinere norske oldsaker med europisk jugendstil var, i følge en professor, like upassende som gris og snippkjole.