Presseklipp 1962: STUDENTER OG UNIVERSITET: «Studentteatret har så mange muligheter»

Tore Nergaard vil lage film om Draumkvedet og Asmund Fregdegavar.

Etter sin store suksess med eksperimentforestillingen «For åpent teppe» slutter Tore Nergaard som leder for Studentersamfundets Teater.

-Men jeg slipper det ikke helt, sier han til Dagbladet nede på Kroa, etter siste forestilling før påske. Jeg skal være en slags konsulent, og så skal jeg følge med i det som skjer og passe på at de følger opp slik som de nå er begynt.

I de to årene han har vært leder har han begynt med teaterkurs og fått opp interessen for teater blant studentene. Denne forestillingen kom til på den måten at de 20 elevene på kurset hans gjerne ville sette opp et stykke og vise fram det de hadde lært, både dans, pantomime og parodi. Men hovedtingen er at han har satt dem ideer i hodet, ved siden av å ta opp moderne ung dramatikk og drive eksperimenter.

-Universitetet og teatret, sier Tore Nergaard, har et møtepunkt. Det er Studioteatret. Teater er jo nettopp blitt fag ved Universitetet, derfor er vi ikke kommet så langt her i Norge ennå. I de fleste européiske land samarbeider studentteateret med universitetet. De som studerer teaterhistorie burde få muligheter til å spille på en studiescene, og det er det jeg gjerne ville at Studentersamfundets Teater skulle bli, en studiescene, som kunne ta opp nye strømninger, eksperimenter, prøve seg fram –

Nå er de forresten på god vei, for de har fått lokaler i kjelleren under U 11, hvor det skal innredes en liten scene, og det skal bli en bitte liten garderobe og plass til omkring 40 tilskuere.–Eller en annen kongstanke, sier Tore Nergaard, et teaterlaboratorium. Det kunne eksistere et lokale med kunstnerisk ledelse, et forum for flere, Studentteatret, Teaterskolen, amatørgrupper....

Artikkelbilde Dagbladet, 16. April 1962: "Dekoratør Tore Nergaard – tilbake til Ivo Caprino"

Tore Nergaard har arbeidet i profesjonelt teater i mange år, men hele tida som dekoratør. Han gikk inn for Studentteatret fordi han mente det hadde så mange muligheter – nettopp her, mente han, lå mulighetene for å fortsette det som engang var Studioteatret.

Nå skal han arbeide for Ivo Caprino, som han lenge har arbeidet for som dekoratør. Og sysle med ting han ikke har fått tid til ved siden av.
– Har skrevet et filmmanuskript, forteller han. Det er bygd over flere middelalderske folkeviser, Åsmund Fregdegevar, Draumkvedet, Olaf og Kari. Det foregår i klostermiljø i Oslo på den tid.

Manuskriptet til «For åpent teppe» har han også laget selv, ideen til det har han akkumulert gjennom tidene, han har arbeidet sammen to manuskripter og altså eksperimentert.
– Siste begivenhet mens jeg leder Studentteatret, sier Nergaard, blir Den norske Studentteaterfestivalen 17. juni. Vi skal spille i det nye Bankfunksjonærenes Hus. Seks studentteatre er allerede påmeldt, København, Stockholm Helsinki, Århus, Lund og Oslo. Det er Bo Wærenskjold som er formann for forbundet av de nordiske studentteatre.

”For åpent teppe” vil bli tatt opp igjen etter påske, dels i Kroa, kanskje skal de på en turné til utlandet, de skal spille for militære og naturligvis er det ”For åpent teppe” som skal presenteres på festivalen.

Dagbladet, 16. april 1962

Emneord: [] Av Dagbladet, 16. april 1962