Presseklipp 1961: Takk til Universitetet

Må jeg gjennom Publikums Røst få lov til å takke Universitetet i Oslo for utstillingen på Blindern.

Avisoverskrift og tekst Morgenposten 23 Juni 1961

Der var mangt og mye å se og høre. I Astrofysikkbygget så vi fotos og plansjer av det uendelig store og gåtefulle verdensrom.

Instrumenter og plansjer overalt viste hvordan videnskapen løste problemer og kunne fortelle de merkeligste ting om lys og lyd og om dyr og planteliv.

På Botanisk Laboratorium ble det også vist preparering av alger. Jeg la en liten ”Rødalge” på et hvitt papir, hvor den klebet seg. Etter et par minutters tørk kunne man plukke den av og beholde et vakkert bilde av algen på papiret.

Denne preparering burde alle som skal ha ferie ved sjøen se, så blir det mange skole-herbarier med studier av skjønne alger. Ja dette var bare litt om Universitetsutstillingen på Blindern. Se selv, og gled deg med de unge videnskapsdyrkere – vårt evige forår i livet.

Kilder

Morgenposten 23. juni 1961