Thekla Resvoll: Vennlig, men bestemt

Hele Thekla Resvolls yrkeskarriere var som amanuensis ved Botanisk laboratorium fra 1902 til 1936. Mens mange kvinner som satset på akademia valgte vekk ekteskap og barn, giftet Thekla seg allerede i studietiden. Hun var universitetets første kvinne i vitenskapelig stilling som fikk barn.

Thekla og ektemannen Andreas må ha vært glade i fotografier. Som forlovet par gikk de til fotograf for å avbildes med skiutstyr, studenterluer og Theklas selvkomponerte buksedress. De fotograferte mye privat. Alle bildene forteller sine egne historier om et moderne akademisk par. Fotografier av Thekla finnes også i flere av universitetets billedsamlinger. Vi skal her følge Thekla privat, gjennom studietiden i innland og utland og henne mangeårige virke ved universitetet.